Skip to main content

tekanan dan kebusanan

tekanan itu membusankan
kebusanan itu menekankan

mereka saling berkait. Mungkin adik beradik yang terpisah sewaktu kecil, atau saudara mara jauh. Tak pun orang kata bau-bau bacang.. tapi aku rasa mereka ialah starnger yang tinggal bersebelahan. Ya, seperti jiran sebelah-menyebelah. Tiada pertalian darah mahupun hubungan kekeluargaan. Kebarangkalian saling mengenali itu tidak banyak. Perkaitan antara jiran yang pasti ialah mereka mendiami kejiranan yang sama. seperti mereka..

tekanan itu stress

tekanan berterusan mengundang kebusanan

kebusanan yang menekankan


kadang kala aku bertanya" ey..bile stress nk buat ape?" ayatnya barangkali bukan bagitu.tapi lebih kurang lah..plusminus..minda rasional aku akan jawab "lek2..wat 1-1..."tapi pergerakan dalam sedar ini tidak terus bertindak begitu.seperti nasihat minda rasional.
hampir 3 hari dihabiskan dengan tidur dan tidak membuat apa apa kerja..er..tak kira ke tandas, makan, solat, dan lain-lain.
dialog-dialog jekyll dan hide seperti di atas muncul
bertanya soalan aneh seperti " ey..maintenance dalam bi ape?"
merenung tulisan

..oh..aku ingin pulang

sekian~

Comments

miss h said…
tekanan + kebosanan = stress..btul ke?cam same je..
plusminus said…
er..
tekanan..bila banyak kali berlaku akan rasa busan dengan apa yang terjadi,....

dan bebusanan itu menekankan..
hehe

mereka mmg begitu kn?
miss h said…
kite ni sdare bau2 bacang..xlah mak kate sdare dkt..ye ke..eh pe lak kuar topik ni..busan n tertekan..
PinKtEddYLurVeR said…
errr...

mmg susah soklan ko tuh..

penat aku pikir..

ape yer maintenance dalam bi??
ZulFadhli said…
ha gini la ayat nyer bile saintis describe art problem ... tunggang terbalik penuh dgn hepotasis and assumption

bosan ? ok a tu xde keje ...rileks a .. wat pe nk ribut2

tekanan ? take easy gurl ... small matter ... tpi jgn tggl kn trus nnti merana

Popular posts from this blog

Sindrom makcik - makcik: Bercerita

Kehidupan sekeliling mungkin menjadikan kau seorang survivor atau seorang lemau.  Jadi, bercakap fasal lemau, atau pun semangat survivor, ia bergantung pada kebolehan kau dalam membuat keputusan hidup.  Memandang ke belakang, membolehkan aku berkonklusi bahawasanya aku sorang 'noob' dalam keputusan hidup. Tetapi, suka aku ulang-ulang, kehidupan itu sendiri tak ada betul-salah dia.  Jadi, ini kisah seorang noob, sengaja aku kongsikan, just in case.
Dulu, waktu  aku bersekolah rendah, sekolah aku ialah sekolah rendah yang mana semua murid dia adalah perempuan. Zaman ketika itu kau boleh beli sepiring mihun goreng atau nasi lemak dengan harga 30sen, yang mana pada fikiran aku ketika itu, mahal. Jadi, kekerapan aku ke kantin sekolah, membeli makanan, diulang,  membeli makan dalam kurang sepuluh kali sepanjang aku bersekolah di situ. Iaitu kira-kira 2 tahun masa persekolahan memandangkan keluarga aku dulu berpindah-randah.  
Jarak antara sekolah dan rumah ketika itu cuma kira-kir…

"..ada orang kata matematik ada orang kata ilmu hisab.."

jika kamu berzaman dengan ku..kamu tahu ia adalah sebaris lirik lagu..

sekarang ialah jam 0224 pada 16 mei 2009

selamat hari guru~

pada jam ini ak nyanyi dalam hati lagu ini dengan penuh semangat..tidak tahu mengapa...mungkin sebab hari guru..aura hari guru lah aku rasa..mengenangkan hari guru..jujur aku kata zaman sekolah dulu aku bukanlah pelajar yang selalu memberi ucapan hari guru kepada mereka....yang katanya guru..adapun beberapa orang saja..seingat aku mungkin 2 orang..selebihnya hanya rakan sebelah saja yang berkata dan aku sekadar senyum..
seingat aku lah..jika ada yang aku tidak ingat..maknanya aku mungkin telah tipu kamu..secara tidak sengaja...tak mengapa..andaikan saja aku mereka cerita..

ada orang panggil cikgu..ada yang panggil guru..
sama juga jika orang itu ialah manusia..takpun perpustakaan itu ialah khutub khannah..

namun jika bagi segelintir orang kata ajar itu ialah didik..sesetengah suara ada menyebut pengajar itu bukan pendidik..situasi ini mungkin hampir sama dengan m…

Sunrise di Dataran Lang?

baru-tak baru sangat ni aku pergi langkawi.
terpengaruh dengan gamba yang amat cantik diambil oleh seorang hamba Tuhan ni jadi kami ke Dataran Lang untuk menanti matahari terbit.
gigih tahu.

 tempias-tempias cahaya matahari bersama bulan

 sang helang dan bulan

stalk sang helang sebelum pulang.
Nah terbukti.
Kalau kau menghadap laut di tempat ini & berharap melihat matahari terbit,
jangan lupa pusing belakang.

better luck next time!